loading...
اتوکلاو دندانپزشکی
اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 47 چهارشنبه 05 شهریور 1399 نظرات (0)

 

 

اهمیت اتوکلاو دندانپزشکی وسایر اتوکلاوهای مورد استقفاده در صنعت چیست؟

اتوکلاودستگاهی است که هم در صنعت و هم پزشکی از ان استفاده می شود. کاربرد این دستگاه به قدری پر اهمیت است که به جرات می توان گفت که نبود ان مشکلات زیادی را به وجود می اورد. اتوکلاو دندانپزشکی محصولی است که کاربرد مهم و اساسی در رابطه با استریل تجهیزات دارد. در واقع استریل تجهیزات دندانپزشکی باعث بالا بردن بهداشت در کار دندانپزشکان شده است و انتقال بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اساس کار اتوکلاو بسیار ساده است. این دستگاه با فشار و دمای بالا کار استریل را انجام میدهد البته اتوکلاوهای دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالای کاری که دارند سطح بهداشت بسیار بالاتری هم دارند. در واقع دندانپزشک به طور قطع مطمئن است که هر وسیله ای را برای استریل در داخل این دستگاه قرار دهد به طور کامل استریل شده و هیچ گونه میکروب ویا ویروسی بر روی ان باقینمی ماند. درسایر زمینه های صنعتی اتوکلاو های قابل استفاده حتی پارچه را هم استریل می کنند

به طور مثال کارخانه های تولید ماسک در این شرایط کرونایی بعد ا زاتمام تولید همه ماسک ها را در داخل اتوکلاو قرار می دهند و با بهداشت صد درصد انها را بسته بندی می کنند. اتوکلاو دندانپزشکی فقط مخصوص به تجهیزات فلزی می باشد وپارچه و پلاستیک را در داخل ان نمی توان قرار داد و برای ستریل پارچه و سایر مواد دیگر از مدل های دیگر اتوکلاو باید استفاده نمود. از مهمترین مسائل در رابطه با این دستگاه عملکرد صحیح ان است. دستگاه باید با دقت وبه بهترین شکل مممکن کار خود را انجام دهد.

از این رو دندانپزشک باید به طور منظم به ان رسیدگی کند وتنها استفاده کننده نباشد. به صورت دوره ای ان را نزد یک متخصص خبره سرویس کند تا اگر مشکلی وجود داشته باشد انرا به سرعت برطرف نمایداگر . گزارش های صادر شده از دستگاه را به صورت روزانه مطالعه نماید . همه اینها نکاتی است که توجه به انها لازم و ضروری است و نبایدانها را پشت گوش انداخت. اگر به انها توجه نشود ممکن است به خود بیایید و ببینید که دستگته دچار خرابی جدی با هزینه ی بالایی شده است و به زمان بیشتری برای تعمییر یاز دارد و این کار در روند کاریه یک دندانپزشک اختلال ایجاد می کند.

اتوکلاو دندانپزشکی دارای چند برند داخلی است که در این سالها توانسته اند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب نمایندو از نظر کیفیت و کارایی بهبود زیادی پیدا کرده اند. البته هنوز راه است تا به رقبای خارجی خود برسند ولی این از حد از پیشرفت نیز جای امیدواری دارد و متوجه خواهیم بود که در زمینه تولید به هرانچه که نیازمندیم خواهیم رسید فقطنیاز داریم تا به توانایی های شخصی خود اعتماد داشته باشیم و انها را دست کم نگیریم.

چرخه تولیدات داخلی ما با به قدری رونق پیدا کند که علاوه بر تامین نیازهای داخلی قادر به صادرات باشیم و نیازهای دیگر کشورها را هم تامین کنیم. با رویکردهایی که ما در این سالها داشتیم نتوانستیم اینهدف مهم را محقق سازیم و فقط راه وابستگی به دیگر کشورها را رفتیم و امروزه شاهد ان هستیم که با شدت گرفتن تحریم ها اوضاع چقدر بد شده و در بسیاری از موارد لنگ وارد شدن مواد اولیه و محصولات هستیم. در صورتی که اگر تولیدات در داخل انجام می شد هیچ وقت به این سرونوشت دچار نمی شدیم.

تولید اتوکلاو دندانپزشکی و بسیاری دیگر از تجهیزات مهم پزشکی و دندانپزشکی کمک کننده هستند تا ما در تامین این محصولات دچار مشکل نشویم . دانش ساخت این تجهیزات به طور قطع در داخل کشور وجود دارد فقط از این دانش به نحو احسن استفاده نمی شود و ما شاهد مهاجرت بسیاری از دانشجویان و متخصصان توانمندمان در اینسالها بوده ایم.که این خود تیشه به ریشه صنعت کشور زدن است.

این جوانان خبره و متخصصان زمانی که بستر بروز توانایی های خود را در ایران نمی بینند قصد مهاجرت می کنند و بعد از مهاجرت با فراهم بودن امکانات توانایی و استعدادهای درخشانی را از خود بروز می دهند و دستاوردهای شگفتی را به وجود می اورند. ما باید بستری در کشورمان فراهم کنیم که این توانمندی ها در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد و روزبه روز شاهد رونق اقتصادیدر کشورمان باشیم .

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 18 چهارشنبه 22 مرداد 1399 نظرات (0)

 

 

فاکتورهای مهم در خرید و نگهداری اتوکلاو دندانپزشکی

غالب تجهیزات دندانپزشکی که در بازار وجود دارند واداتی هستند و از بهترین برندهای روز دنیا می باشند. اتوکلاو دندانپزشکی نیز به همین صورت است و برندهای خوبی از این محصول هم اکنون در بازار وجود دارند. تولید داخلی از این محصل مهم و پرکاربرد بسیار کم است و چند شرکت محدود هستند که کار تولیدات این محصول را انجام می دهند. پیچیدگی هایی که تولیدات در ایران دارد اغلب افراد را به سمت واردات می کشاند و اغلب ما ایرانی ها در بسیاری  از صنایع مصرف کننده شده ایم که این روند در اوضاع تحریم کنونی بسیار به ضرر ما بوده است.

محصولاتی که وارد ایران می شوند توسط شرکت های مطمئن و قدر در بازار به فروش می رسند و دندانپزشکان به راحتی با مراجعه به بازار و یا تماس تلفنی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کرده و درب مطبخود تحویل می گیرند. برخی تجهیزات مانند اتوکلاو نیاز به سرویس سالیانه دارند تا از طرف شرکت انجام شود و این اطمینان از طرف شرکت های معتبر به خریدار داده می شود که هر زمان نیاز به تعمیر وجود داشته تکنسین از طرف شرکت ارسال می شود.

پس اطمینان پیدا کنید که درزمان خرید اتوکلاو دندانپزشکی کارت گارانتی به شما ارائه می شود. زمانی که محصول شما گارانتی می شود دیگر نگرانی وجود ندارد و می دانید که هر زمان نیاز به متخصص تعمیرات داشته باشیدشرکت انرا در اختیارتان قرار می دهد و مواردی را که شامل گارانتی می شود را بدون دریافت هزینه برایتان انجام می دهد. در واقع اگر خرابی هم باشد شرکت ازقطعات اصلی و با کیفیت مشکل دستگاه را برطرف می نماید. این مسائل اهمیت خرید محصولات معتبر از شرکت هی معتبر را بالا می برد.

در ادامه بعد از خرید اتوکلاو باکیفیت حث نگهداری خوب از دستگاه به میان میاید.زیرا هرچقدر محصول شما با کیفیت باشد ولی از ان به خوبی نگهداری نکنید خرابی ان صد درصداست. نگهداری از این دستگاه کار ساده ای است و تنها نیاز به بررسی گزارش هایی دارد که توسط دستگاه ارائه می شود. زمانی که دستگاه گزارش می کند دندانپزشک و یا دستیارش با مطالعه این گزارش ها اگر مشکلی در روند کار باشد انرا متوجه می شوند و اگر خود بتواند انرا برطرف می نمایند اگرنه که با تکنسین مربوطه تماس می گیرند.

اتوکلاو دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالای کاری که دارد بدین گونه طراحی شده که از عملکرد خود به طور خودکار گزارش تهیه نماید. نبود این گزارش مشکلات جدی را به وجود می اورد و مثلا دستگاه به خوبی کار نمی کرد ودندانپزشک هم متوجه عملکرد نادرست ان نمی شد و استریل تجهیزات به خوبی انجام نمی گرفت و در واقع دندانپزشک از تجهیزاتی استفاده می کرد که به طور کامل استریل نشده اند و امکان ابتلا به عفونت وبیماری را برای مراجعه کننده و یا حتی خد دندانپزشک به وجود می اورد. ولی طراحی بر مبنای ارائه گزارش این خطر را از بین برده است.

در واقع همه برندهای این محصول این کار را انجام میدهند و اتوکلاوی وجود ندارد که گزارش ارائه ندهد. در نهایت با مطالعه این گزارش ها و اطمینان از عملکرد درست این دستگاه بهتراست سالیانه سرویس دستگاه توسط متخصص مربوط انجام شود تا اطمینان به بالاترین حد خود برسد. دندانپزشکانیکه از مدلهای قدیمی این دستگاه استفاده می نمایند بهتر است دستگاه های خود را به روز کنند از امکانات جدید تر این دستگاه استفاده نمایند.

با جستجویی ساده در بازار تجهیزات دندانپزشکی به راحتی می توانید به تنوع بزرگی از اتوکلاو دندانپزشکی دست پیدا کنید. این تنوع به قدری زیاد است که انتخاب را در زمان خرید برای دندانپزشک سخت می کند. البته بدست اوردن اگاهی نسبت به محصولات قبل از هر اقدامی کار خرید را ساده می کند و ایناگاهی می تواند توسط کارشناسان فروش خبره در این زمینه به دست اید. پس فاکتورهای مهم در زمان خرید را مد نظر قرار دهید سپس اقدام به خرید نمایید تا بعدها دچار پشیمانی نشوید.

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 49 دوشنبه 06 مرداد 1399 نظرات (0)

 

 

نحوه صحیح نگهداری از اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی از زمانی که وارد بازار تجهیزات دندانپزشکی شد سطح بهداشت و استریل را در این حوزه به طرز قابل قبولی افزایش داد. در گذشته جهیزات توسط مواد ضدعفونی کننده استریل می شدند و این مواد گاها اسیب هایی جدی را به تجهیزات وارد می کرد با ورود اتوکلاو این مشکل به طور کامل برطرف شد و امروزه به راحتی می توان تجهیزات را در داخل اتوکلاو قرار داد انها را استریل نمود .البته همه نوع از تجهیزات را نمی توان در داخل اتوکلاو گذاشت مواد قابل اشتعال امکان قرار گیری در این دستگاه را ندارند.

باید به این نکته نیز توجه نمود که تجهیزات بعد از اتوکلاو کردن اگر نیاز به روغن کاری دارند اینکار بر رویشان انجام شود سپس مورد استفاده قرار بگیرند زیرا حرارت موجود در داخل اتوکلاو موجب خشک شدن قسمت های مختلف دستگاه می شود و اگر قبل از کار روغن کاری نشود اسیب جدی به دستگاه وارد می اید. ولی این دستگاه این امکان را به وجود می اورد که تجهیزات به طور کامل استریل شوند و هیچ گونه میکروب و یا ویروسی از ان زنده بیرون نمی اید.

سازندگان اتوکلاو دندانپزشکی به قدری پروتکل های بهداشتی را در این دستگاه بالا برده اند که دندانپزشکان با اطمینان صد درصد از تجهیزات بعد از استریل استفاده می نمایند. البته بعد از اتوکلاو کردن تجهیزاتی هم که نیازی به استفاده از انها نیست داخل پک گذاشته می شوند و امکان انتقال میکروب به این پک ها به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت و در زمان نیاز دندانپزشک پک را باز می کند و تجهیزات را مورد استفاده قرار می دهد. در ادامه نکات مهم در رابطه با عملکرد بهتر این دستگاه را مورد بررسی قرار می دهیم.

در واقع هر یک از تجهیزات دندانپزشکی برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند باید به صورت دوره ای سرویس شوند . برخی نیاز به سرویس در بازه های زمانی کم دارند و برخی دیگربرعکس.اتوکلاو جزو دسته محصولاتی است که باید در بازه های زمانی کوتاه هر روزه و هرماه و هرسال سرویس شود.در واقع هر روز نیاز به سرویس ندارند ولی دندانپزشک و یا دستیارش باید روزانه  گزارشی را که توسط دستگاه ارائه می شود را مطالعه کنند و در صورت نیاز به سرویس این کار را انجام دهند در نهایت بهتر است به طور سالیانه دستگاه توسط یک تکنسین خبره چک شود.

بهترین برندهای اتوکلاو دندانپزشکی  هم اکنون در بازار تجهیزات دندانپزشکی وجود دارند و شما می توانید با یک بررسی کلی در این بازار شناخت کاملی نسبت به این محصولات به دست اورید. در خرید این دستگاه باید دقت کافی را داشته باشید .از اصل بودن کالا اطلاع پیدا کنید و مطمئن شوید که محصول خریداری شده خدمات پس از فروش و گارانتی دارد. کسب این اطلاعات شاید در وحله اول خیلی مهم نباشد ولی بعد از گذشت زمان که نیاز به سرویس و خدمات پیدا می کنید اهمیت پیدا می کند.

برخی از دندانپزشکان در زمان خرید رو به تجهیزات دست دوم میاورند مخصوصا در این شرایط که قیمت محصولات به شدت افزایش پیدا کرده و برخی از برندهای خوب دیگر در بازار نیستند. این دسته از دندانپزشکان نیز باید اطمینان از خرید داشته باشند و دستگاهی را که قصد خرید انرا دارند توسط یک تکنسین متخصص چک کنندتا مشکل جدی در اثر سالهای استفاده شده پیدا نکرده باشد و بعد هزینه های بیشتری بر روی دستش نگذارد.

اتوکلاو دندانپزشکی جزو یکی از تجهیزات مهم در زمینه دندانپزشکی است که زمینه کار با تجهیزات دیگر است.در واقع اگر تجهیزات استریل نشوند مجدد قابل استفاده نخواهند بود و مواد استریل کننده هم قابلیت ضدعفونی صد درصد را ندارد. از اینرو از یک سالی به بعد وزارت بهداشت استفاده از انرا در مطب های دندانپزشکی الزامی اعلام نمود و اگر فردی از این دستور تخطی می کرد با برخورد جدی و پلمپ مطب روبه رو می شد. در حال حاضر هیچ مطب دندانپزشکی وجود نداردکه مجهز به این دستگاه نباشد .

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 45 چهارشنبه 25 تیر 1399 نظرات (0)

 

 

خرید اتوکلاو دندانپزشکی دست دوم، معایب و مزیت های ان

در این مقاله قصد داریم به ارائه نکات کلیدی برای خرید اتوکلاو دندانپزشکی دست دوم بپردازیم. برخی از دندانپزشکان برای تهیه اتوکلاو با قیمت مناسب به سمت خرید تجهیزات دست دوم می روند. به طور کلی ایرادی در این قضیه وجود ندارد و برخی از دندانپزشکان هستند که می خواهند اتوکلاو خود را بفروشند به هر دلیلی و برخی دیگر خواهان خرید این تجهیزات دست دوم هستند. فقط در زمان خرید توجه لازم به سالم بودن دستگاه داشته باشند.

زمانی که شما قصد خرید تجهیزات دست دوم را دارید باید از میان محصولات موجود بهترین و سالم ترین انها را خریداری کنید چون اگر دستگاهی را خریداری نمایید که دائما دچار خرابی می شود به مشکل خواهید خورد چون دائما باید هزینه تعمیرات کنید و این هزینه فرقی با خرید یک دستگاه نو نخواهد داشت. فلذا باید تجهیزاتی را خریداری کنیم که از نظر فنی سالم باشند.

ولی با این حال مسلم است اتوکلاو دندانپزشکی که کارکرده است نسبت به دستگاهی که نو هست عملکرد ضعیف تری دارد و به صورت دوره ای نیاز به سرویس قطعات دارد و اگر این سرویس به طور منظم بر روی دستگاه انجام شود عملکرد خوبی را از ان  شاهد خواهیم بود. البته اغلب دندانپزشکان مبادرت به خرید تجهیزات نو می کنند ولی امروزه به دلیل وجود تحریم ها برخی از برندهای خوب وارد کشور نمی شود و دندانپزشک مجبور است تا دست دوم این برندها را خریداری کند که واقعا برخی از انها از نو برندهای دیگر بهتر وکارامدتر هستند.

در زمان خرید تجهیزات دست دوم توصیه ما به اغلب دندانپزشکان این است که از متخصصان و تکنسین های خبره در این زمینه مشورت بگیرند و دستگاه را تحت نظارت و بررسی انها خریداری نمایند زیرا به هر حال یک تکنسین برحسب تجربه می تواند به کیفیت دستگاه پی ببرد و اگر دستگاه مشکل جدی داشته باشد شما را از ان اگاه می سازند .در واقع مانند زمانی است که شما قصد خرید ماشین کارکرده را داشته باشید هرچقدر هم در این زمینه اگاهی داشته باشید بازهم از کارشناس خبره برای بررسی های بیشتر کمک می گیرید فلذا توصیه ما به شما عزیزان در حین خرید تجهیزات دندانپزشکی هم همین است.

نکنه دیگر در زمان خرید اتوکلاو دندانپزشکی دست دوم این است که انرا از فرد مطمئن و شناخته شده خریداری نماید و ترجیحا همکارانی که انها را ز قبل می شناسید.با همه این مسائل ترجیح بر این است که دستگاه توکلاو را نو خریداری کنید و برندهای معتبر و شناخته شده. خرید از شرکت های معتبر این مزیت را دارد که شما هر زمان نیاز به پشتیبانی و خدمات پس از فروش داشته باشید می توانید با شرکت تماس گرفته و برای ارائه خدمات درخواست تکنسین نمایید.

باتوجه به بالا رفتن قیمت ها اغلب دندانپزشکان به سمت خرید تجهیزات دست دوم رفته اند و برای کاهش این مساله شرکت ها شرایط فروش اقساطی را تعیین کرده اند تا پرداخت راحت ترباشد. در واقع ریسکی که در خرید تجهیزات دست دوم وجود دارد بالاست و ترجیح برعدم خرید این تجهیزات است. برای خرید تجهیزات دست دوم می توانید از سایت های تخصصی در این زمینه استفاده نمایید.

اتوکلاو دندانپزشکی جزو دسته تجهیزات مهم ددر این زمینه است و از هر نظر باید کارکرد مناسبی داشته باشد تا تجهیزات را به صورت کامل استریل نماید واگر نقصی در این دستگاه باشد عملکردش دچار مشکل می شود و کار استریل را به خوبی انجام نداده و خطر افرین خواهد بود. سرویس دوره ای این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مستقیم با سلامت بیمار سروکا ر دارد. حضور این دستگاه در سالهای گذشته در مطب های دندانپزشکی به میزان قابل توجهی شیوع بیماریهای عفونی را کاهش دارد و بهداشت را در این زمینه بهبود بخشید.

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 48 شنبه 14 تیر 1399 نظرات (0)

 

 

اهمیت بالای سرویس دوره ای اتوکلاو دندانپزشکی

اگر به مطب دندانپزشک مراجعه کرده باشید به طور قطع دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی را در مطب مشاهده نموده اید. دستگاهی که از نظر ظاهری شبیه به ماکروویو است و در اصل کارکردی چند برابر ان را دارد. در مطب های دندانپزشکی از مدل دسکتاپی این دستگاه استفاده می شود. لزوم این دستگاه صد در صد لازم و ضروری است و هردندانپزشکی در ابتدای امر به خرید این دستگاه اقدام مینماید. کسب اطلاع راجع به برندهای این محصول کاری مهم و اساسی است .

در وحله اول یک دندانپزشک باید اگاهی لازم به محصولات موجود در بازار داشته باشد تا بتواند دست به خرید بزند.امروزه تنوع محصولات و برندها به قدری زیاد شده است که نداشتن اطلاعات و ورود به بازار شما را دچار سردرگمی می کند. اتوکلاو محصولی است که حتما باید بهترین و با کیفیت ترین نوع ان خریداری شود و گرنه فرایند کار دندانپزشک را دچار مشکل می سازد.

اساس کار اتوکلاو دندانپزشکی مانند یک زودپز است که در ان بخار و فشار زیاد کار اصلی را انجام میدهند. در گذشته ترس از انفجار این دستگاه در بین دندانپزشکان وجود داشت البته در مدل های قدیمی در تعداد بسیار کمی ان اتفاق افتاده بود ولی در مدل های امروزی به هیچ وجه احتمال وقوع این مشکل وجود نخواهد داشت و سیستم کلی دستگاه به گونه ای تعبیه شده است که تحت هیچ شرایطی انفجار رخ نمی دهد و تولید کنندگان این محصول از همه نظر امنیت این دستگاه را بالا برده اند.

اتوکلاو به گونه ای طراحی شده است که به هیچ وجه نمی توان انرا در حین انجام کار باز نمود. درب به صورت خودکار قفل می شود و تحت هیچ شرایطی هم قابل باز کردن نیست. روند استریل با کیفیت بالایی انجام می شودو به هیچ عنوان اثری از میکروب و ویروس بر روی تجهیزات دندانپزشکی باقی نخواهد ماندو به طور کامل این تجهیزات استریل می شوند. بعد از اتمام کار استریل درب دستگاه به طور خودکار باز می شود و دندانپزشک و یا دستیارش به راحتی می توانند ان ها را از دستگاه خارج کنند و همان لحظه از انها استفاده کنند و یا انرا کنار گذاشته و در موقع لزوم انرا بکارگیرند.

در واقع تائیدیه های وزارت بهداشت بر روی هریک از تجهیزات دندانپزشکی نشان از استاندارد بودن ان دستگاه را دارد. در رابطه با اتوکلاو دندانپزشکی  نیز باید به داشتن این تائیدیه ها توجه نماییدو از این نظر خیالتان راحت باشد که دستگاه های دارای این تائیدیه ها دچار هیچ گونه مشکلاتی از این قبیل نمی شود و دندانپزشک با خیال اسوده می تواند از ان استفاده نماید.

البته در کنار کیفیت محصول نحوه نگهداری از ان نیز اهمیت زیادی دارد و باعث بالا بردن عمر دستگاه می شود. در رابطه با اتوکلاو سرویس دوره ای دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است  و باید به گزارش هایی هم که هر بار توسط دستگاه ارائه می شود توجه نمایید. در سوریس دوره ای دندانپزشک باید با تکنسین مورد نظر خود تماس گرفته که بهتر است از خود شرکت باشد و قراری را برای سرویس دوه ای دستگاه خود تنظیم نماید. این سرویس های دوره ای حتی اگر دستگاه مشکلی نداشته باشد از مزیت های زیادی برخوردار است که در ادامه به بررسی انها می پردازیم.

به توصیه متخصصان این حوزه سرویس دوره ای اتوکلاو دندانپزشکی بهتر است هر یک سال یکبار انجام شود حتی اگر دستگاه مشکلی نداشته باشد. علت ان هم این است که در این سرویس های دوره ای عیب های کوچک احتمالی کشف می شوند و با هزینه ای بسیار کم بر طرف می شوند ولی اگر این سرویس ها انجام نشود همین مشکلات کوچک باعث به وجود امدن مشکلات بزرگتر می شود و اسیب جدی و پر هزینه تری را به دستگاه وارد می کند. فلذا توصیه ما به دندانپزشکان این است تا از این سرویس های دوره ای قافل نشوند.

 

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 22 شنبه 31 خرداد 1399 نظرات (0)

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی و اهمیت استفاده ان در مطب   

اتوکلاو دستگاهی است که هم در صنعت و هم در زمینه پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. این دستگاه از نظر ظاهری با توجه به کاربردشان با هم متفاوت هستند. اتوکلاو دندانپزشکی از نوع دسکتابی می باشد و ظاهری شبیه به ماکروویو دارد مخزن داخل ان استوانه ای شکل است . در موارد صنعتی این دستگاه سایزها بزرگتر است و برای استریل قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اتوکلاو به صورت خودکار بعد از قرار دادن تجهیزات در ان قفل می شود و تا زمانی که کار استریل به پایان نرسیده به هیچ عنوان قابل از کردن نمی باشد بعد از اتمام کار دستگاه به طور خودکار باز می شود و دندانپزشک و یا دستیارش به راحتی می توانند تجهیزات استریل شده را به طور کامل بردارند و هر زمان که نیاز داشتند از انها استفاده کنند.

تمام برند های اتوکلاو دندانپزشکی که در بازار تجهیزات دندانپزشکی در حال حاضر موجود است دارای استانداردها و تائیدیه های جهانی است و این فرضیه منفجر شدن دستگاه که زمانی بین دندانپزشکان شایع بود به طور کامل از بین می رود و باید این اطمینان را داشته باشید که این اتفاق برای هیچ یک از برندهای موجود در بازار اتفاق نخواهد افتاد. اتوکلاوهای ایرانی نیز استانداردهای جهانی را پاس کرده اند و از این نظر بسیار مطمئن هستند.

در گذشته با نبود تکنولوژی و تجهیزات استریل  دندانپزشکان و پزشکان با مشکلات عدیده ای روبرو بودند و اغلب بیماران به دلیل عفونت دچار مشکلات جدی می شدند زیرا استریل تجهیزات با روش های قدیمی تجهیزات را به طور کامل ضدعفونی نمی کرد و استفاده مجد داز انها برای بیمار دیگر مشکلات عدیده ای را برای بیمار به وجود می اورد.ولی با وجود اتوکلاو این مشکلات به طور کامل برطرف شد .

اتوکلاو دندانپزشکی در ابتدای شروع به کار هوایی را که در داخل دستگاه است را به وسیله پمپ خلا خالی می کند و از طریق راه های مخصوص بخار را وارد دستگاه می کند.این بخار کمک می کند تا میکروب ها و ویروس ها را در دمای بالا از بین بروند و در واقع اتوکلاو مانند یک زودپز عمل میکند.در زمان مشخص دستگاه کار استریل را انجام میدهد و بعد از به پایان رسیدن این زمان میزان فشار کاهش می یابد تا جایی که به صفر رسیده و درب دستگاه قابل باز کردن می شود و میتوانید انها را از دستگاه خارج نماییید.

بعد از هر بار انجام اتوکلاو دستگاه گزارشی کامل از مراحل کار تهیه می نماید و دندانپزشک باید حتما این گزارش را مطالعه نماید تا از صحت انجام کار اطمینان حاصل نماید. این گزارش ها اهمیت زیادی دارند و نباید نادیده گرفته شوند.اگر مشکلی برای دستگاه به وجود بیاید توسط این گزارش ها می توان از انها اطلاع پیدا کرد و در اسرع وقت مشکل را برطرف نمود. اتوکلاو باید به صورت سالیانه چک شود و ایکار باید توسط تکنسین های متخصص در این زمینه انجام شود تا عملکردی درست را ارائه دهد.

اتوکلاو دندانپزشکی عمل استریل تجهیزات دندانپزشکی را در 9  مرحله انجام می دهد که به صورت جداگانه در مقاله قبلی هریک از این مراحل را توضیح دادیم. این دستگاه کالاس های متنوعی دارد و هریک برای کار خاصی طراحی شده اند و مدلی که برای دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد اتوکلاو کلاس B میباشد که بسیار کارامد و مهم در این زمینه است.

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 27 دوشنبه 19 خرداد 1399 نظرات (0)

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی  و ویژگی های مهم وکاربردی این دستگاه درزمینه دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی دستگاهی است که همه دندانپزشکان در مطب خود از ان استفاده می کنند. اتوکلاو در لغت به معنای دستگاه خود قفل شونده است .این دستگاه میکروب های معمولی و اسپورها را به طور کامل نابود می کند و زمانی که برای استریل تجهیزات فلزی و پارچه ای لازم است با یکدیگر متفاوت است و باید خاطر نشان کرد که فقط تعدادی از تجهیزات پزشکی را می توان در داخل این دستگاه قرار داد زیرا اغلب تجهیزات به دما و فشار بالا بسیار حساس هستند.

اتوکلاو دارای مخزن استوانه ای است که در ابتدای شروع کار دستگاه پمپ خلاء هوایی را که در داخل دستگاه است را خالی می کند و سپسبخار از قسمت های مربوطه وارد دستگاه می شود. استریل کردن تجهیزاتی که بر روی انها حفره و منفذ باشد وتجهیزات بسته بندی شده ای که هوا در داخل انها محبوس شده است  بسیار سخت هستند فلذا توسط دستگاه های مکش هوا تخلیه صورت می گیرد و هرچقدر زمان مکش بیشتر باشد جایگزین شدن بخار موثرتر خواهد بود. دستگاه ها به صورت خودکار تخلیه هوا و وارد کردن فشار را در چند مرحله انجام می دهند.

در مطب دندانپزشک اغلب تجهیزات توسط  اتوکلاو دندانپزشکی استریل می شوند البته دسته ای از تجهیزات نیز قابل اتوکلاو کردن توسط این دستگاه نیستند به طور مثال تجهیزاتی که قابل اشتعال هستند و مقاومتی در برابر فشارو بخار ندارند را نمی توان در داخل این دستگاه قرار داد والبته اغلب این ابزارها یکبار مصرف هستند و دندانپزشک با هر بار استفاده انها را دورمی اندازد و برای بیمار بعدی ابزار نویی را استفاده می کند.

اتوکلاوها در وزن های 20 تا 60 کیلوگرم می باشند.نوع رومیزی ان اغلب در مطب های دندانپزشکی استفاده میشود ودر لیتراژهای مختلف در بازار تجهیزات دندانپزشکی به فروش می رسند. کارخانه سازنده میزان فشار ودمای دستگاه را  تنظیم می کنند ودر دمای121 درجه و فشار2/1 تجهیزات باید حداقل به مدت زمان 15 دقیقه در داخل دستگاه قرار داده شوند و هرچقدر این میزان فشار و دما بالاتر برود مدت زمان کاهش چشمگیری پیدا می کند.

الته در اتوکلاو دندانپزشکی دستگاه به طور خودکار قفل می شود ودر مدت زمان لازم برای استریل تجهیزات شروع به کار می کند و در این زمان به هیچ عنوان نمی توان درب انرا باز نمود و بعد از به پایان رسیدن کار دستگاه به طور خودکار قفل باز می شود و دندانپزشک می تواند تجهیزات استریل شده را از داخل دستگاه بردارد و مورد استفاده قرارا دهد و این اطمینان را داشته باشد که هیچ اثری از میکروب و ویروس بر روی این تجهیزات وجود ندارد.

اتوکلاوها در کلاس های مختلفی در بازار وجود دارند و هر کلاس این دستگاه برای استریل کردن تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله مجال گفتن ان نیست ولی فقط اینرا خاطر نشان می کنم که در مطب های دندانپزشکی از اتوکلاو کلاس B ستفاده می شود. این دل از اتوکلاو قابلیت استریل کردن وسایل پوشش دار و بدون پوشش جامد را دارا می باشد . در این مدل پمپ هی وکیوم بسیار قدرتمند هستند و قابلیت ایجاد خلا تا 0.9- با را دارا می باشند.

اتوکلاو دندانپزشکی  در چند مرحله کار استریل کردن را انجام می دهد:

1-      ابگیری 2- پیش خلاء 3- افزایش دما 4-ستریل 5-تخلیه 6- پس خلاء 7- خشک شدن 8-یکسان سازی 9-پایان کار

در کل مراحل استریل کردن در 9 مرحله انجلم میشود. اطمینان از درست کار کردن اتوکلاو امری مهم و ضروی است بنابراین اغلب اتوکلاوها دارای میکروپروسور هستند که با دقت دماو فشار را پایش می کند و اگر عیب و مشکلی وجود داشته باشد انرا برطرف مینماید. این امکان به قدری مهم و کاربردی است که تقریبا بر روی بسیاری از اتوکلاوها در کلاس ها ی مختلف از ان استفاده می شود.

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 24 چهارشنبه 07 خرداد 1399 نظرات (0)

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی  و نقش مهم ان در افزایش سطح بهداشت در این حوزه

در زمینه پزشکی و دندانپزشکی تجهیزات استرلیزاسیون از اهمیت بالایی برخودارند به گونه ای که نبود این تجهیزات مشکلات زیادی را در این صنعت به وجود می اورد.اتوکلاو دندانپزشکی از جمله تجهیزات مهم برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی است.هر دندانپزشکی برای راه اندازی مطب خود اولین و مهم ترین چیزی را که باید تهیه نماید اتوکلاو است. این دستگاه با دقت بالایی در شرایط مطلوب تجهیزات را استریل می کند و احتمال وجود هر گونه الودگی را از روی این تجهیزات از بین می برد.

در هر مطب و حتی بیمارستان بعد از اتمام کار درمانی بر روی بیمار تمامی تجهیزات برای استریل شدن به این دستگاه انتقال داده می شوند و تنها این دستگاه ها در سایزهای مختلف وجود دارند و در بیمارستان ها این دستگاه دربزرگترین سایز است ان هم به دلیل وجود تجهیزات بیشتر برای ستریل است. در قسمت لباسشویی بیمارستان نیز نوعی از اتوکلاو وجود دارد که مخصوص شستشویی لباس های بیمارستانی می باشد که این لباس ها توسط این دستگاه به طور کامل ضدعفونی می شود.

اتوکلاو دندانپزشکی نیز در لیتراژهای مختلف برای استریل تجهیزات مصرف شده برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. وجود این وسیله در مطب نوعی ضرورت است تا مانع از ایجاد و شیوع بیماری های عفونی شود. استریل تجهیزات با این دستگاه این اطمینان خاطر را برای دندانپزشک و بیمار ایجاد می کند که هر وسیله ای که استریل شده و مورد استفاده قرار می گیرد خطر انتقال هیچ گونه بیماری عفونی را ندارد و عاری از هرویروس و میکروب است.

اتوکلاو در نهایت ابزارها و اینسترومنتها را وکیوم می کند. در واقع وکیوم کردن ان ورود هر گونه میکروب را بعداز استریل کردن ناممکن می سازد. با توجه بهشرایط به وجود امده توسط بیماری کرونا اهمیت وجود این وسیله در مطب ها و بیمارستانها بیشتر احساس می شود. نحوه کار این دستگاه به قدری حساس و دقیق است که دندانپزشک باید دائما گزارش هایی را که توسط این دستگاه ارائه می شود را مورد بررسی قرار دهد تا مشکلی در انجام مراحل استریل وجود نداشته باشد.

در واقع گزارش هایی که توسط اتوکلاو دندانپزشکی ارائه می شود در رابطه با مراحل استریل تجهیزات است. که این گزارش نشان میدهد که دستگاه همه مراحل را کامل انجام داده است و اگر مشکلی در مراحل استریل وجود داشته باشد در این گزارش ثبت می شود و دندانپزشک با مطالعه ان می تواند پی به این مشکل ببرد و در صدد رفع ان براید.پس مطالعه گزارش بعد از دوره اتوکلاو از اهمیت بالایی برخوردار است .

علاوه بر مطالعه گزارش های روزانه و دوره ای دستگاه باید به طور سالیانه توسط متخصصین مربوطه سرویس شود تا انها در صورت وجود مشکل انرا برطرف نمایند پس به دندانپزشکان توصیه می شود تا در سال یکبار این سرویس را انجام دهند تا اطمینان خاطر بیشتری نسبت به عملکرد صحیح دستگاه خود پیدا کنند. برای انجام این کار نیز بهتر است متخصصن خبره در این زمینه استفاده نمایید تا این کار رابدون هیچ گونه عیب و نقصی برای شما انجام دهند.

با عرضه اتوکلاو دندانپزشکی به بازار تجهیزات سطح بهداشت در این حوزه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد.و وجود این ابزار در مطب ها و بیمارستانها مانع ازشیوع بیماری های عفونی می شود . درواقع وجود چنین تجهیزاتی ترس از مراجعه به دندانپزشکی را کاهش می دهد در گذشته اغلب افراد از ترس دچار شدن به بیماری های عفونی لاعلاج تا حدممکن به دندانپزشکی ها مراجعه نمی کردند ولی امروزه با وجود تجهیزات استریل این ترس کامل از بین رفته و اثری از ان وجود ندارد.

 

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 25 دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

 

 

اهمیت استریل تجهیزات دندانپزشکی توسط اتوکلاو دندانپزشکی  

عوامل مختلفی بر روی قیمت اتوکلاو دندانپزشکی تاثیر گذار هستند. نوع برند وامکاناتی که که دستگاه دارد برای مثال  اتوکلاو اگر دارای پرینتر و یا پرینتر لمسی باشد قیمت ان بالاتر است و حجم دستگاه نیز بر روی قیمت تاثیر مستقیم میگذارد . شرایط جدید شرکت ها در فروش این دستگاه ها به صورت اقساطی است می باشد و دندانپزشکان به راحتی می توانند خرید خود را باشرایط اقساطی انجام دهند.

در شرایط حال حاضر اهمیت وجود این دستگاه چند برابر شده است و دندانپزشکان به راحتی می توانند تجهیزات مصرف شده را در داخل اتوکلاو قرار دهند و خیالشان از بابت نابودی میکروب ها و ویروس ها راحت باشد.با وجود ویروس کرونا تجهیزات مصرفی مطب بلا استثنا باید در داخل دستگاه قرار بگیرند و استریل شده برای بیماری بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

اتوکلاو دندانپزشکی گزارش کاملی بعد از اتمام کار از عملکرد خود ارائه می دهد وبهتر است دندانپزشک بررسی روی این گزارش داشته باشد تا از عملکرد درست دستگاه در استریل تجهیزات اطمینان حاصل نماید. اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که قبل از استفاده از تجهیزات استریل شده این بررسی حتما باید صورت پذیرد و بعد از اتمام بررسی  با خیال راحت می توانند از تجهیزات استفاده نمایند. نه تنها درمطب های دندانپزشکی بلکه در بیمارستانها نیز از این وسیله استفاده میشود ولی در ابعاد بزرگتر و به جهت استریل تجهیزات بیمارستانی و لباس های اتاق عمل.

وجود این چنین تجهیزات استریلی در مطب ها و بیمارستانها بسیار کارامد بوده است و باعث شده است تا حد زیادی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های عفونی جلوگیری کند.در گذشته بسیاری از بیماران از مریضی خود از بین نمی رفتند بلکه از عفونت بعد از عمل میمردند و ان هم به دلیل استریل نبودن تجهیزات مصرفی در اتاق های عمل بوده ولی امروزه این مساله تا حد زیادی کاهش پیدا کرد و ان هم به دلیل وجود تجهیزات استریلی مانند اتوکلاو است.

در واقع با امدن اتوکلاو دندانپزشکی به بازار تجهیزات دندانپزشکی و اجبار سارمان بهداشت به مطب ها برای خرید این دستگاه و استفاده از ان باعث شد تا سطح بهداشت در مزب های دندانپزشکی و بیمارستانها تا حد زیادی بالا برود .به گونه ای که امروزه شاهد این هستیم که حتی برخی از زباله های بیمارستانی نیز قبل از مدفون شدن در داخل اتوکلاو قرار داده میشوند تا بعد از رها سازی خطر انتقال بیماریهای عفونی را نداشته باشند. استریل تجهیزات به این روش هیچ اسیبی به دستگاه نمی رساند البته باید توجه داشته باشید که هر وسیله ای را نیز نمی توان در داخل اتوکلاو قرار داد و فقط تجهیزاتی که قابل اتوکلاو هستند باید در این دستگاه قرار داده شوند.

برندهای مختلفی از این محصول در بازار تجهیزات دندانپزشکی وجود دارد که همه انها برندهای خوب و شناخته شده ای هستند و دستگاه های استانداری می باشند و مجوزهای لاز برای فروش را دریافت کرده اند.در واقع هیچ محصولی بدون دریافت مجوز اجازه فروش در بازار تجهیزات را ندارد و هر وارد کننده و تولید کننده ای حتما باید مجوزها و استاندارهای لازم را از سازمان مربوطه دریافت نماید تا اجازه عرضه در بازار را داشته باشد. البته برخی از کالاهای قاچاق هم در بازار وجود دارند که در زمان خرید باید دقت لازم را داشت تا بعد از خرید دچار مشکل نشد.

هر دندانپزشک بنا بر نیاز خود می تواند اتوکلاو دندانپزشکی با ویژگی های متفاوت را خریداری کند برخی از دندانپزشکان به اتوکلاو با حجم بالا نیاز دارند و برخی به حجم کم .بر روی برخی اتوکلاوها دستگاه پک وجود دارد و برخی باید جداگانه خریداری شود.در کل دندانپزشکان در زمان خرید امکانات هر برند را مقایسه می کنند و ان محصولی را که برایشان مناسب و بهتر است خریداری می کنند.شرکت های فروشنده نیز شرایط مناسبی را برای فروش تجهیزات خود ارائه می دهندکه می توان از انها ستفاده کرد.

 

 

اتوکلاو دندانپزشکی بازدید : 21 شنبه 13 اردیبهشت 1399 نظرات (0)


اتوکلاو دندانپزشکی  عامل بالا بردن سطح بهداشت در مطب های دندانپزشکی

همیشه در مراکز درمانی و مطب ها و بیمارستان استریل تجهیزات دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است .در گذشته بسیاری از بیماران از مریضی نمی مردند بلکه از عفونت های ناشی از تجهیزات استریل نشده جان خود  را از دست می دادند و نبود امکانات کافی برای استریل ریسک مبتلا شدن به این بیماری های عفونی را تا حد زیادی بالا می برد. با ورود اتوکلاو به دنیای پزشکی در هر مرکزی یک دستگاه وجود دارد. در مطب های دندانپزشکی اتوکلاو دندانپزشکی تجهیزات استفاده شده را به طور صد درصد ضدعفونی می کند ودیگرنگرانی از جهت انتقال ویروس از فردی به فرد دیگروجو ندارد.

در گذشته دندانپزشکان تجهیزات خود را با حرارت و یا با قرار دادن در مواد ضدعفونی کننده استریل می کردند که این کار باعث از بین بردن صد درصدی ویروس ها نمی شد و بیمارانی بودند که بعد از مراجعه به دندانپزشک دچار عفونت می شدند و برخی که شدت این عفونت زیاد بود جان خود را از دست می دادند.با ظهور تجهیزات استریل انقلاب بزرگی در پزشکی رخ داد و مرگ و میر بیماران تا حد زیادی کاهش پیدا کرد.

اتوکلاو دندانپزشکی  را امروزه در تمامیه مطب های دندانپزشکی مشاهده می کنیم و امکان ندارد به مطبی مراجعه کنید و دستگاه اتوکلاو نداشته باشد .هر دندانپزشک بعد از اتوکلاو کردن تجهیزات خود این اطمینان را دارد که هیچ میکروب و ویروسی بر روی سطح این تجهیزات باقی نمانده است و همه با اتوکلاو کردن از بین رفته اند و او با خیال راحت می تواند از تجهیزات برای بیمار دیگر استفاده نماید.وجود این دستگاه در بیمارستانها نیز بسیار کاربردی و پراهمیت است به گونه ای که به طور قطع می توان گفت که نبود ان امکان پذیر نیست.

در بیمارستانها تجهیزات اتاق عمل دائما باید استریل شوند و حتی لباس ها هم در اتوکلاو قرار داده می شوند تا به طور صد درصد میکروب زدایی شوند.حتی زباله های پر خطر بیمارستانی قبل از اینکه از بیمارستان خارج شوند ابتدا در دستگاه اتوکلاو قرار داده می شوند تا ویروس و میکروب های پر خطر انها از بین برود سپس دور انداخه میشوند تا خطری برای محیط زیست و جامعه نداشته باشند.

در مطب یک دندانپزشک تجهیزات توسط اتوکلاو دندانپزشکی به طور کامل استریل می شوند و توسط دستگاه پک بسته بندی شده و در شرایط استریل صد درصد قرار داده می شوند و به هیچ عنوان امکان نفوذ هیچ گونه ویروس و میکروبی به این تجهیزات وجود ندارد .دستگاه پک با نایلون های مخصوص ابزارها را بسته بندی می کند و هوای داخل انرا گرفته و ابزار را در شرایط استریل کامل قرار می دهد.

البته اتوکلاوهای موجود در بیمارستانها از نظر ابعاد بسیار بزرگتر هستند و نوع انها متفاوت از اتوکلاوهای دندانپزشکی است. ولی در اصل همه انها یک کار مشخص را انجام میدهند. کار اصلی این دستگاه ها استریل تجهیزات و لباس ها با دما و فشار بالاست. در گذشته ذهنیت انفجار این دستگاه در بین دندانپزشکان وجود داشت و باید گفت که این یک ذهنیت اشتباه است و در مدل های امروزی این دستگاه به هیچ وجه احتمال وقوع همچین حادثه ای وجود ندارد.

اتوکلاو دندانپزشکی با بالا بردن فشار و دما زمینه از بین بردن تمامی میکروب ها و ویروس ها را فراهم می سازد و در نهایت با پک کردن تجهیزات به طور صد درصد میکروب ها را از بین میبرد.از این دستگاه در ارایشگاهها نیز برای استریل لوازم استفاده می شود البته تعداد کمی از ارایشگاهها از این دستگاه استفاده می کنند و بهتر است تا استفاده از ان مانند مطب های دندانپزشکی اجباری شود تا سطح استریل تا حد زیادی بالا رود.

 

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 164
  • بازدید سال : 914
  • بازدید کلی : 2,342